14-05-09

Kastanjeboom

kastanje

Keltische boomkalender

15-24 mei

12-21 november

Op de kastanje kun je bouwen; hij is trouw en kritisch. Hij geeft niet om de gunst van anderen en hij is een slechte manipulator. De kastanjeboom is een echte diplomaat. Voor een goed plan zet hij zich met hart en ziel in.
Het liefst probeert hij problemen te omzeilen. Lukt dit niet, dan stort hij zich helemaal op het zoeken naar een oplossing. Halve waarheden interesseren hem niet en voordat de kastanje zijn mening geeft, heeft hij de zaak grondig uitgezocht. Tegenslagen geven hem dubbele energie.
De kastanje kan zichzelf in zijn ontwikkeling remmen door sterke twijfel aan zijn eigen kunnen. Zijn kritische blik maakt hem in gezelschappen prikkelbaar en lichtgeraakt. Zijn kwetsbaarheid weet hij voor de buitenwereld te verbergen door middel van zijn gereserveerdheid. De carrièremogelijkheden van de kastanje worden voornamelijk bepaald door zijn omgeving.
Kastanjemensen zijn vaak conservatief, in de liefde berekenend. Heeft hij eenmaal de ‘ware' gevonden, dan wordt alle gereserveerdheid aan de kant gezet en geeft hij zichzelf helemaal bloot. Familie staat op de eerste plaats.

 

De volgende boom is Es:

van 25 mei - 3 juni

en van 22 november tot 1 december

Na de Es komt de Hagelaar van 4 - 13 juni en van 2 - 11 december

meer uitleg hierover ga naar categorieën dan naar legende

00:22 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

21-04-09

Notelaar of Noteboom

Keltische boomkalender

Noteboom

 

21 – 30 april

24 oktober – 11 november

 

Aan de ene kant ben je vol levensvreugde en draag je dat ook uit.
Aan de andere kant ben je gepassioneerd bezig met belangrijke levensvragen en voortdurend op zoek naar de diepste zin van het bestaan.
Je bent bereid om jezelf veel dingen te ontzeggen als dat je uiteindelijke doel dichterbij brengt.
Als je iets echt wilt zet je door tot het bittere einde. Je bent sterk geïnteresseerd in de kracht van het onbewuste.
De voorjaarsnotenboom is nogal gesteld op geestelijk en materieel bezit, en neemt op zorgvuldige wijze zijn beslissingen.
Hoewel deze over een zeer sterk lichamelijk gestel beschikt, vraagt deze lichamelijk nogal eens te veel van zichzelf.
Als najaarsboom maak je de eerste eenentwintig jaar van je leven vaak een dromerige en afwezige indruk.
Dat is echter maar schijn, want alles wat zich in je omgeving afspeelt, neemt je intensief waar en dat komt soms jaren later weer boven.
Als het om werk gaat dat je echt boeit, begin je in sommige gevallen aan een reuzenproject.

 

Voor de volgende boom ga naar legende. De volgende boom is populier van 1 -14 mei

07:00 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

10-04-09

Esdoorn

Keltische boomkalender

Esdoorn

11 – 20 april

14 – 23 oktober

 

De esdoorn droomt van totale onafhankelijkheid en komt daardoor nogal eens in botsing met de samenleving.
Om conflicten te voorkomen, steek je daarom veel energie in het overtuigen van je omgeving, want die wil je graag mee hebben.
Veiligheid en comfort vind je minder belangrijk.
Je hebt bewondering voor mensen die zich helder en consequent presenteren.
Als esdoorn val je op grote wilskracht, gemeenschapszin en betrokkenheid.
Meestal beschik je over een sterke persoonlijkheid.
De oktoberesdoorn heeft aanleg voor kunst.
Als esdoorn heb je ook dikwijl aanleg voor technische beroepen.
Ook ben je geschikt voor politiek.
Veel esdoorndames voelen zich thuis in mannenberoepen.
Ondanks hun dominantie hebben zij het hart echter op de goede plaats zitten en zijn zij vaak een praatpaal voor mensen die hun ei kwijt willen.

07:15 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

01-04-09

Lijsterbes

Keltische boomkalender

Lijsterbes

1 – 10 april

4 – 13 oktober

 

Lijsterbesmensen zijn geboren wereldverbeteraars die zelf graag het goede voorbeeld geven. Zij nemen graag de touwtjes in handen en weten alle ogen op zich te richten.
Een lijsterbes is een echte en oprechte vriend en hij verwacht dat ook van de ander. Andere mensen helpen is voor hem heel normaal. Maar bedrieg een lijsterbes nooit; hij zal een fout nooit vergeven en verbreekt dan meestal de band. De lijsterbes kan niet tegen kleinzieligheid en heeft grote behoefte aan onafhankelijkheid. Hij trekt zich al het leed aan, zowel van zichzelf als van de mensen om hem heen, maar weet dit te verbergen voor de buitenwereld. Hij straalt kracht, positiviteit en volharding uit.
De lijsterbes kan het zichzelf onnodig moeilijk maken door eindeloos analyseren en afwegen. De lijsterbes houdt van het leven; het lijkt of hij opleeft door veranderingen, onrust en complicaties. Hij houdt van reizen en verhuist vaak. Zijn goede smaak en fijngevoeligheid maken hem zeer geschikt voor kunstzinnige beroepen. In de liefde is de lijsterbes verrassend, onstuimig, hartstochtelijk en gevoelig, maar beantwoordt zijn partner zijn gevoelens niet, dan kiest hij snel voor een ander

Kernwoorden: Vol met charme, opgewekt, niet egoïstisch, houdt ervan om aandacht te trekken, houdt van het leven, beweging, rusteloosheid, en zelf complicaties, is beide onafhankelijk en afhankelijk, goede smaak, artistiek, gepassioneerd, emotioneel, goed gezelschap, vergeeft niet. 

Je bent een geboren wereldverbeteraar en om je doel te bereiken geef je graag zelf het goede voorbeeld. Omdat je altijd aardig gevonden wilt worden, doe je wel eens te snel water bij de wijn. Wat minder rekening houden met anderen en eisen durven stellen zou goed voor je zijn. Anders is de kans groot dat je omgeving misbruik van je gaat maken. Een flinke ruzie op zijn tijd kan heel gezond zijn.

Als voorjaarslijsterbes heb je daar nog het minste moeite mee. Zij zijn van nature wat harder dan hun boomgenoten die in oktober zijn geboren.

Als voorjaarslijsterbes heb je bovendien een grote behoefte aan onafhankelijkheid. Meestal ben je dan ook je eigen baas of heb je een zeer zelfstandige functie.

07:15 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

22-03-09

Hazelaar

Hazelaar

Keltische boomkalender

22-31 maart

24sept-3okt

 

Je levensboom is een synoniem aan wellust en vruchtbaarheid.
Steeds op zoek naar vernieuwing en nieuwe ervaringen, ben je een pionier bij uitstek.
Constant ben je bezig met het veranderen van je omgeving.
Soms verander je de dingen zo snel, dat ze nauwelijks de tijd krijgen om in je te wortelen.
Een beetje meer geduld kan geen kwaad.
Met je persoonlijke uitstraling pak je mensen die lastig doen meestal in.
De voorjaarshazelaar is zeer actief en heeft een enorme dadendrang.
Beschik je bovendien over een goede opleiding dan, kun je vooral als wetenschapper grote prestaties leveren.
Als najaarshazelaar ben je een meestal een stuk evenwichtiger en ben je een meester in het manipuleren van je omgeving.
Hazelaren blijven hun hele leven bewegelijk op zowel geestelijk als lichamelijk gebied.
Starre of conservatieve partners zijn absoluut ongeschikt voor de hazelaar.

07:15 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

11-03-09

Linde

Linde

11 - 20 maart

13 – 22 september

Keltische boomkalender

 

Je houdt van dromen, want je hebt een levendige fantasie.
Ook ben je heel creatief en breng je anderen vaak op nieuwe ideeën.
Tegelijk ben je kwetsbaar en dat maakt je vertederend.
Was er maar niet die harde werkelijkheid, want jij blijft graag de wereld zien door de wondermooie bril van dromen.
Dat geldt vooral voor lentelindes.
Met hen moet vanaf hun jeugd zorgvuldig worden omgegaan.
Als septemberlinde ben je een stuk aardser.
Zij koppelen fantasie en creativiteit aan koel verstand en nuchter intellect.
In tegenstelling tot de voorjaarslinde ben je meestal niet erg bescheiden.
Ook wil je graag in alles het laatste woord hebben.

07:00 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

01-03-09

Wilg

Wilg

 

1-10 maart

3-12 september

Keltische boomkalender

 

De wilg is kunstzinnig aangelegd en houdt van het ‘mooie' in het leven. In het wilgenkarakter zit steevast een artistieke inslag. De wilg is zowel een dromer, gevoelsmens als een rationeel denker. Zonder dromen kan een wilg niet leven. De wilg heeft een groot inlevingsvermogen en voelt zich overal thuis.

 

Hij is eerlijk en rechtschapen en is niet bang om schijnbaar onoverkomelijke problemen aan te pakken. Hierbij neemt hij vaak onnodige risico's maar als het er echt op aan komt, bewaart hij zijn kalmte.
De wilg wordt gewaardeerd door vrienden en collega's; toch voelt hij zich vaak, in het geheim, onbegrepen en onderschat. Door vrienden laat hij zich graag beïnvloeden, hetgeen niet betekent dat hij een gemakkelijke levenspartner is : de wilg is koppig, onrustig, aan stemmingen onderhevig en veeleisend.
In een relatie zoekt hij een goede houvast. De wilg is ijverig, vol energie en doortastend. Hij houdt van reizen maar is altijd blij weer thuis te komen bij eigen huis en haard. Familie is erg belangrijk. Wilgen beschikken over een sterke intuïtie.

08:00 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

19-02-09

Den

Den

 

19 - 29 februari

24 augustus – 2 september

Keltische boomkalender

 

De den is in potentie ijverig, intelligent, behulpzaam, vriendelijk en praktisch.
De februari Den neigt echter iets te veel naar passiviteit en goedmoedigheid, waardoor hij zijn talenten niet optimaal gebruikt.
Op dit punt moet hij van tijd tot tijd worden gecorrigeerd.
De zomerden is veel praktischer ingesteld en slaagt er eerder in om een juiste balans te inden tussen gevoel en verstand.
Door hun rechtschapen houding zijn dennen over het algemeen voorbeeldige meerderen.
Werknemers hebben bij dennenbazen duidelijk het gevoel dat er ook rekening wordt gehouden met hun belangen.

09:56 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

08-02-09

Ceder

Ceder

9 – 18 februari

14 – 23 augustus

Keltische boomkalender

 

Vooral winterceders volgen de door hen uitgestippelde weg zeer vastberaden en blijven trouw aan hun eigen overtuiging.
Eenzaam zitten zij op hun commandopost en denken slechts aan hun taak, waarbij zij eigenbelang veel minder belangrijk vinden.
Door hun buitengewone uitstraling en innerlijke kracht bereiken zij meestal hun doel.
Zomerceders zijn iets bescheiden. Hoewel zij de massa willen ontstijgen, beseffen zij toch dat zij niet allen op de wereld zijn.
Ceders trouwen meestal laat en na alle voor- en nadelen van een partner te hebben geëvalueerd.

12:30 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

03-02-09

Populier

Populier

4 -8 februari

1-14 mei

5-13 augustus

Keltische boomkalender

 

 

Als echte populier ben je buigzaam en flexibel.
Toch waai je niet met alle winden mee, want net als je levensboom ben je stevig geworteld.
Je hebt een groot aanpassingsvermogen, maar je laat je beslist niet ondersneeuwen.
Je koestert je relaties en maakt snel contact met andere mensen.
Alleen wanneer je in een koude afstandelijke omgeving bent, trek je je liever terug.
Je hebt een hekel aan fanatici en bekrompen mensen.
Omdat jij je geen zorgen maakt voor de dag van morgen, ben je soms wat verkwistend.
Ook bewaak je je eigen grenzen niet altijd even zorgvuldig.
De februaripopulier heeft de meest onrustige geest.
Het himmelhoch jauchzend zum Tode betrbt is hierop van toepassing.
Dit boomtype heeft soms zeer originele ideeën.
Van de populieren is de meipopulier het meest aards.
Zekerheid in beroep en relatie vindt hij/zij zeer belangrijk. Er moeten dringende redenen zijn om van baan of partner te veranderen.
Augustuspopulieren zijn zeer ambitieus en nogal arrogant.
Hun sterke vitaliteit en zelfbewustzijn moeten af en toe afgeremd worden, want deze eigenschappen leiden nogal eens tot antipathie.

21:25 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

25-01-09

Cipres

Cipres   
26 juli - 4 augustus

25 januari - 3 februari

Ketische boomkalender

Mensen met deze levensboom zijn dol op zon en licht en hebben een grote behoefte aan onafhankelijkheid. Ze zijn op zoek naar de zin van het leven en proberen met veel vechtlust kennis te verkrijgen. Daarbij ontmoeten ze de nodige tegenslagen. Hierdoor laten ze zich echter niet uit het veld slaan.

07:30 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (7) |  Facebook |

18-01-09

Keltische boomkalender

Het Keltisch jaar was ingedeeld in 29 'weken' van 10 dagen. Er waren telkens twee 'weken' in het teken van de hazelaar, de lijsterbes, de esdoorn, de kastanje, de es, de haagbeuk, de vijgeboom, de appelaar, de zilverspar, de cypres, de ceder, de den, de wilg en de linde. Plus één week in het teken van de notelaar.
Daarbovenop kwamen er drie periodes in het teken van de populier (vijf dagen in februari, veertien in mei en negen in augustus); twee periodes in het teken van de iep (dertien dagen in januari en elf in juli); en één periode van negentien dagen waarin de notelaar (van 24 oktober tot 2 november) overlapte met de taxus (van 3 tot 11 november).
Tenslotte waren er vier dagen in het teken van de vier 'heilige' bomen: de eik (21 maart), de berk (24 juni), de olijfboom (23 september) en de beuk (22 december). Samen maakt dat 40 'weken' van ongelijke duur en 365 dagen.

Deze boomkalender was niet alleen een manier om het jaar in te delen, maar elke boom had ook een specifieke betekenis, een symbolische waarde.

Kennis van de keltische boomkalender danken wij aan de vondst van een bronzen plaat in het Franse Coligny.

Michel Vescoli heeft de keltische boomkalender verder uitgewerkt. 

Wie volgens de Ierse traditie een boom kapte of beschadigde, kon allerlei straffen krijgen.

07:45 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

12-01-09

Iep

Iep
15 - 25 juli
12 - 24 januari

Ketische boomkalender

Iepen zijn enerzijds individualisten en anderzijds sociaal ingesteld. Ze hebben veel vertrouwen in mensen en houden van creativiteit. Iepen komen soms zonderling over omdat ze hun eigen weg volgen.

07:15 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

04-01-09

Druïde nog aan werken

De benaming "druïde" is afkomstig van het Latijnse woord "druida"
en ook van het Keltische "druveid", wat betekent: "kenner van de eik".
Dit geeft ons een idee van wie de druïden werkelijk waren,
mannen en vrouwen die nauw verbonden waren met de natuur.


Voor druïden staat de onderlinge verbondenheid van alle leven centraal.
Dit resulteert in een respectvolle benadering van alle elementen in de natuur.
Alhoewel deels onderdrukt door de opkomst van het Christendom, bleef het Druïdisme voortleven door het werk in de Bardische scholen en folkloristische tradities en gewoonten in Ierland, Schotland, Wales, Engeland en Bretagne. In de 18e eeuw ontstond een opleving van Druïdische praktijken, die heden nog voortduurt. De Orde van Barden Ovaten & Druïden, waarvan de wortels teruggaan tot 1717, wijdt zich aan het presenteren van de Traditie der Druïden op een manier die geheel betrekking heeft op de noden van onze tijd, en toch stevig geworteld is in haar verleden en afkomst.


In de huidge tijd voelen veel mensen zich weer aangesproken door de denkbeelden van deze leer. Druïdisme is een levende, met de tijd meegaande traditie die toch stevig geworteld is in het verleden

17:26 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-01-09

Spar

spar

Spar
5 - 14 juli
2 - 11 januari

Keltische boomkalender

Mensen met deze levensboom worstelen nogal eens met de band met hun moeder. Ze zijn gesloten en kwetsbaar. Sparren passen zich aan hun omgeving aan om niet op te vallen. Pas als ze genoeg zelfvertrouwen hebben worden ze vrienden waarop je kunt bouwen. Sparren moeten leren vertrouwen en veiligheid in zichzelf te vinden en dit niet in anderen te zoeken.

11:05 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (6) |  Facebook |

22-12-08

Appelboom

Links_appelboom

25 juni - 4 juli
23 december - 1 januari

Appelboom
Keltische boomkalender

 

Appelbomen zijn goede bemiddelaars. Ze weten als geen ander tegenstellingen te overbruggen. Mensen met deze levensboom dromen van een betere wereld, maar verliezen daarbij het haalbare niet uit het oog. Appelbomen zijn tolerant en helpen anderen graag. Als ze verdriet hebben worden ze passief, maar meestal vinden ze dan wel iemand die er erger aan toe is en door die persoon te helpen komen ze over hun eigen moeilijkheden heen. Appels hebben altijd een grote rol gespeeld in het volksgeloof. Zo groeiden in Griekenland om de tempels van Aphrodite appelbomen. En Avalon, het mytische eiland in het westen, betekent "eiland van de appels".

08:15 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

17-12-08

Zonnewendefeest

kerstboom

 

Het van oorsprong Germaanse Zonnewendefeest, ook bekend als Midwinterfeest, was een traditioneel heidens offerfeest dat plaatsvond bij volle maan rond 21 december, de kortste dag van het jaar.

Het feest duurde twaalf nachten, er werd gedronken en everzwijn werd geofferd op een brandende boomstam.

Het Zonnewendefeest werd gevierd ter ere van de godin Frey, en onder luid gejoel, het blazen van de midwinterhoorn en klokluiden werden boze geesten verjaagd en werden overleden voorvaderen en doden herdacht.

Een brandende zonnerad werd rondgedraaid om de terugkerende zon te verwelkomen.

Veel van deze oorspronkelijke heidense gebruiken zijn later in het christelijke kerstfeest opgenomen, zij het vaak in andere vorm.

 

Zo komt onze huidige kersboom voort uit de midwinterboom, is het zonnerad overgegaan in de adventkrans en wordt bij het blazen van de midwinterhoorn de geboorte van Jezus aangekondigd.

14:08 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

12-12-08

Vijgenboom

Vijgenboom

14 - 23 juni

12 - 21 december

Ketische boomkalender

Mensen met deze levensboom zijn zeer gevoelig. Vijgenbomen zijn geneigd de hele wereld op hun schouders te nemen. Ze moeten oppassen niet emotioneel overbelast te raken. Vijgenbomen moeten leren zich op tijd terug te trekken om emotioneel op adem te komen.

08:00 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

02-12-08

Haagbeuk

haagbeuk2

 

Haagbeuk    

4 - 13 juni
2 - 11 december
Keltische boomkalender


De haagbeuk heeft een diepgeworteld gevoel voor rechtvaardigheid. Haagbeuken voelen zich snel verantwoordelijk voor zaken. Haagbeuken willen graag tegenstellingen overbruggen en accepteren eerder onrechtvaardigheid dan dat ze anderen aanvallen of beschuldigen. Deze bomen dragen gelaten hun lot.
Een loyale vredestichter Je hebt een diep gevoel voor rechtvaardigheid en je bent erg loyaal. Je voelt je soms snel verantwoordelijk voor dingen en daarom krijg je nogal eens de 'zwarte Piet' toegespeeld. Jij bent zo'n type dat graag tegenstel lingen wil overbruggen, omdat je iedereen graag gelijke kansen geeft en vergevingsgezind bent. Je zult eerder onrechtvaardigheid accepteren, dan dat je een ander aanvalt of beschuldigt. Ook als je het moeilijk hebt, draag je gelaten je lot.

 

Haagbeukblad

Als najaarsboom ben je iets minder licht en luchtig. Jij trekt duidelijker je grenzen. Net als de voorjaarsbeuk ben je optimistisch en romantisch aangelegd. Haagbeuken zijn zeer geschikt voor het theater. 

08:15 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

25-11-08

Es

boomgr

 

Es 
22/11 tot 1/12
Keltische boomkalender
  

Een uitgekookte carrièrejager. Als es ben je niet altijd even gemakkelijk in de omgang. Je komt gauw over als koppig, berekend en ambitieus. En wees eerlijk, je bent er inderdaad op gebrand om vooruit te komen. In afwachting van je grote kans heb je er geen moeite mee om enige tijd in de schaduw te blijven. Maar krijg je eenmaal de kans om de eerste viool te spelen, dan doe je dat virtuoos. En als je dan je doel hebt bereikt, ben je meteen bereid om andere mensen vooruit te helpen.

Essen zijn echte 'troubleshooters': ze slagen er vaak in om dingen die muurvast zitten weer uit het slop te halen. Zij houden van fair Play en beschikken over een onuitroeibaar optimisme. Essen willen op alle gebieden van het leven goed voor de dag komen. Ook al kun je niet van alles evenveel verstand hebben, dan houden zij toch de schijn op. Essen hebben meestal geluk in de liefde. De voorjaarsessen wordt nogal eens een gebrek aan diepgang verweten. De herfstessen zijn veel ernstiger, maar met een harmonische grondhouding verloopt hun leven ook voorspoedig.

07:15 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

11-06-08

De legende van de elfen

Het Ierse woord voor elf is sidheóg (shee-og), een verkleinwoord van ‘shee’ in banshee.

Elfen zijn daoine sidhe, elfenmensen.

 

Wie zijn zij?

“Gevallen engelen die niet goed genoeg waren om gered te worden, maar ook niet slecht genoeg voor de hel.”

“De goden van de aarde,” zegt het boek van Armagh.

“De goden van het heidense Ierland” zeggen de Ierse oudheidkundigen. 

“De Tuatha De Danann, die, toen zij niet langer werden vereerd en gevoed met offeranden, wegkwijnden in de volksverbeelding en nu nog slechts enkele spannen hoog zijn.”

Om  dit te bewijzen zullen zij u vertellen over de namen van de elfenhoofdlieden de namen van oude Danann-helden, en dat de plaatsen waar zij bij voorkeur samenkomen de Danann-grafheuvels zijn, en dat de Tuatha De Danann ook wel de sheagh sidhe ( de elfenschaar) of Marcra sidhe ( de elfenstoet) werden genoemd.

Aan de andere kant zijn er ook veel aanwijzingen die erop zouden kunnen duiden dat ze gevallen engelen zijn.

 

Getuige daarvan zijn de aard van deze wezens, hun grilligheid, hun neiging om goed te zijn voor de goeden en slecht voor de slechten, zo bekoorlijk, maar nooit gewetensvol of consequent te noemen. 

Wezens die zo lichtgeraakt zijn dat men het liefst helemaal niet over hen moet spreken, wezens die men nooit anders dan daoine maithe, “het goede volk” mag noemen, of anders “de goede buren” – wezens die je het ook weer zo gemakkelijk naar de zin kunt maken dat zij hun best zullen doen om je voor onheil te behoeden als je ‘s nachts een schoteltje melk voor hen klaarzet op de vensterbank.

 

Over het geheel genomen vertelt het volksgeloof ons nog het meeste over hen.

Het verhaalt hoe zij vielen en toch niet verloren gingen, omdat in hun boosaardigheid geen greintje werkelijke slechtheid school.

 

Zijn zij “de goden der aarde”? Wellicht.

Vele dichters en alle mystieke en occulte schrijvers, in alle landen en tijdperken, hebben verklaard dat er achter het zichtbare, reeks na reeks van bewuste wezens te vinden zijn, wezens die niet tot het hemelse maar tot het aardse behoren, die geen vaste vorm hebben, maar veranderen al naar gelang hun grillen of de geest van de mens die hen waarneemt.

Wij kunnen geen hand opsteken zonder een hele schare te beïnvloeden en er de invloed van te ondergaan.

De zichtbare wereld is louter hun huis. In dromen begeven wij ons onder hen. Misschien zijn zij mensenzielen in het vagevuur, deze schepselen van de gril.

 

 

Denk niet dat elfen altijd klein zijn.

In alles zijn ze capricieus, zelfs hun formaat.

Ze schijnen elke gedaante of grootte aan te nemen die hen invalt.

 

Hun voornaamste bezigheden zijn feestvieren, vechten en liefde bedrijven, én wonderschone muziek maken.

 

 

Er is maar één nijver lid in de elfensamenleving te vinden, de Lepreachaun, het schoenmakertje.

Misschien raken hun schoenen versleten van het dansen.

In de buurt van het dorp Ballisodare is een vrouwtje dat zeven jaar onder hen heeft geleefd. Toen ze weer thuiskwam had ze geen tenen meer, die had ze eraf gedanst.

 

Ze hebben drie grote feesten in het jaar: de vooravond van de eerste mei, Midzomernacht en de vooravond van Allerheiligen.

Op de vooravond van de eerste mei vechten ze overal – maar het meest op de “Plain-a-Bawn” (waar die ook mag zijn) – om de oogst, want de beste korenaren zijn voor hen.

Een oude man vertelde eens dat hij ze had zien vechten; in het vuur van de strijd rukten ze het stro van het dak van een boerderij.

Was er een ander in de buurt geweest, dan had hij enkel een grote windvlaag gezien die in het voorbijgaan alles deed opdwarrelen.

Wanneer de wind strootjes en bladeren doet ronddraaien, dan zijn dat de elfen en nemen de boeren hun pet af en zeggen: “God zegen hen.”    

 

Op Midzomernacht, wanneer op alle heuvels de vreugdevuren worden aangestoken ter ere van Sint Jan, zijn de elfen op hun vrolijkst en stelen soms een schone sterveling als bruid.

 

Op de avond voor de éérste november zijn ze op hun somberst, want volgens de oude Keltische tijdrekening is dat de eerst winternacht.

Die nacht dansen ze met de geesten van gestorvenen, en waart de pooka rond, en spreken heksen hun betoveringen uit, en zetten de meisjes spijzen op tafel in de naam van de duivel, opdat de geestverschijning van hun toekomstige vrijer door het raam binnenkomt en ervan eet.

Na de nacht van één november is het niet goed om nog bramen te eten, want dan heeft de pooka ze bedorven.

 

Wanneer ze boos zijn verlammen ze mens en vee met hun pijltjes, het "elfenschot”.

 

Wanneer ze vrolijk zijn zingen ze.

 

Menig arm meisje heeft hen gehoord, en kwijnde daarna weg en stierf van verlangen naar dat gezang.

Tal van mooie, oude Ierse liederen zijn niets anders dan hun muziek, opgevangen door luistervinken.

Geen verstandige boer zou ‘The Pretty Girl milking the cow’ neuriën in de buurt van een rath of elfenwoonstee, want ze zijn afgunstig en horen hun liederen niet graag op de onbeholpen lippen van stervelingen.

 

Carolan, de laatste der Ierse barden, sliep eens op een rath en vanaf dat ogenblik speelden de elfenwijsjes altijd door zijn hoofd en maakten hem tot de grote man die hij was.

 

Sterven zij?

Blake heeft een elfenbegrafenis gezien; maar in Ierland zeggen ze dat ze onsterfelijk zijn.

13:35 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

20-05-08

De zwerverlegende van Sint-Amand

De zwerverlegende van Sint-Amand of, volgens anderen, Sint-Elooi die in Vlaanderen het geloof kwam verkondigen. Te Izegem vond hij geen gehoor, en daarom noemde hij het "boos Izegem". Te Rumbeke werd hij vereerd en aanhoord : "heilig Rumbeke". Doch toen hij te Roeselare aankwam, trof hij er de bewoners niet alleen in de beste zielsgesteldheid aan, maar de neringdoeners hadden tevens op de plaats waar hij het woord Gods tot hen zou richten hun kramen opgesteld ! Mocht dat niet "olijk Roeselare" worden genoemd ? De legende voegt erbij dat de onderrichtingen van de Heilige Amandus werden gehouden op de westeroever van de beek die later naar hem Sint-Amandsbeek zou worden genoemd, en wel degelijk op de plaats waar in de jaren 1869-'74 de Sint-Amandskerk zou worden opgericht.

 

11:19 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (5) | Tags: bedankt reimond |  Facebook |

17-12-07

De zoete traditie om te zoenen...

                     

De zoete traditie om te zoenen…

 

…onder de maretak (mistletoe) kent zijn oorsprong in de Druïde traditie.

Maretak werd als heilig gezien en werd geoogst, van de hoge takken van de heilige Eik, met gouden sikkels.

Er werden speciale kleren onder de bomen gelegd bij het oogsten, want men dacht dat als de maretak in aanraking kwam met de aarde, haar magische krachten terug zouden vloeien naar Moeder Aarde.

Maretak werd niet alleen op ‘joel’, de kortste dag van het jaar, verzameld maar ook op Midzomer, de langste dag van het jaar? Maretak die op Midzomer verzameld is heeft geen besjes en was waarschijnlijk geoogst om er een amulet van te maken. Maretak is het hele jaar door groen en de wortels zijn goudkleurig, symbolisch voor de zon. Zijn witte, doorschijnende besjes zouden het zaad van de Heer van het woud zijn.

 

In het oud-Noors is de naam voor maretak Miste-teinn. Het achtervoegsel “teinn” verwijst naar Duitse, Ierse en Cornische woorden die “heilige boom” betekenen en “Hlaut teinn” betekent in het oud-Noors stukken hout waar heilige runen ingekerfd zijn. Eén antieke inscriptie luidt “mistel-vel”, dat wil zeggen: de macht over leven en dood door magie.

Het is vrij makkelijk in gedachte te reconstrueren welke rites er in die heilige bossen moeten hebben plaats gehad tijdens de Winterzonnewende meer dan tweeduizend jaar terug, en te realiseren hoe belangrijk de rites moet zijn geweest dat het, zie het in een verklede vorm, tot de dag van vandaag heeft kunnen overleven.

Een krans van maretak of een klein zakje met blaadjes en twijgjes van maretak kan aan het hoofdeinde van je bed gehangen worden als amulet, met of zonder besjes, al naar gelang je intenties. Of je kunt het traditionele bosje met besjes boven de deuropening hangen.

 

De volle maan rond Midwinter heet de Eik Maan, de maan van het nieuwgeboren jaar, het goddelijke kind. Net als het goddelijke kind dat geboren wordt om dood te gaan en dood gaat om geboren te worden, heeft de oude eik zijn stam en takken in de wereld van het leven, terwijl zijn wortels, de takken in het tegenovergestelde, diep reiken in de onderwereld, symbolisch voor het land der doden.

Terwijl de wortels doordringen in de grafachtige donkerte van de aarde, groeien zijn takken steeds opwaarts naar het licht, om met heilige maretak gekroond te worden.

Trek je cirkel met “joel”, als het licht van het oude, stervende jaar afneemt en de Eik Maan vol wast, met maretak in je haar. Laat dit teken je eraan herinneren dat wij, net als de eik, tegelijkertijd in twee werelden verblijven, de wereld van fysieke materie en de wereld van de geest. Als je de Godin van de Maan oproept, vraag haar dat je steeds bewuster wordt van de andere kant van realiteit en van de ongeziene krachten die altijd om ons heen aanwezig zijn.

07:59 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (10) |  Facebook |

28-10-07

Hoe halloween ontstond.

Hoe Halloween ontstond: het begon allemaal met Jack  Jack met de lantaarn

Jack, een Ierse man, bracht zijn avonden graag door in zijn stamkroeg, waar hij het ene glaasje na het andere dronk, om de tijd te doden. Op zo'n avond ontmoette hij in een dronken roes de duivel, die maar één ding wou: bezit nemen van zijn ziel. Maar de listige Jack wist de duivel te overhalen om samen met hem nog één glas te drinken.

Op het einde van de avond nam de duivel de gedaante aan van een muntstuk om zijn pils te betalen. Jack greep het muntstuk en sloot hem op in een buidel met een kruisvormig slot. Pas toen hij Jack had beloofd hem tien jaar met rust te laten, liet Jack hem weer vrij.

Tien jaar later botste Jack weer op de duivel op een verlaten landweg. Om tijd te winnen vroeg hij hem nog om één gunst: een appel uit de dichtstbijzijnde boom.

Toen de duivel in de boom klom om een mooi exemplaar uit te zoeken, zag Jack zijn kans schoon om met zijn zakmes een kruis te kerven in de stam van de boom. De duivel zat klem in de kruin en Jack liet hem beloven dat hij hem nooit meer lastig zou vallen. Vanuit zijn benarde situatie kon de duivel niet anders dan hiermee akkoord gaan en hij sloeg jammerend op de vlucht.

Toen Jack stierf, werd hij weggejaagd uit het paradijs, omdat hij met de duivel had geheuld. In de hel wilden ze hem ook niet, omwille van de belofte van de duivel. Jack was verdoemd om eeuwig te dolen en smeekte de duivel om een gloeiend kooltje, waarmee hij zijn lange en donkere weg kon verlichten. Die kreeg hij gelukkig nog en hij stak het in een uitgeholde raap.

Sindsdien dwaalt 'Jack of the Lantern', later verbasterd tot 'Jack O'Lantern' door het duister, met zijn lantaarn in de hand.

17-07-07

Pixies

                

De speelse elfjes die graag grapjes uithalen met onwetende, leven in het heidelandschap in het zuidwesten van Engeland. Een van hun favoriete grapjes is het misleiden van mensen.

Hun humor is niet kwaad bedoeld en als ze willen kunnen ze ook echt behulpzaam zijn.

Pixies zijn aardgeesten van de heide en leven vooral in Dart Moor en Bodmin Moor. Het is een streek die rijk is aan legenden en folklore en die dunbevolkt is en waar veel prehistorische overblijfselen te vinden zijn, zoals grafheuvels en steencirkels. Het is een prachtige sfeervolle regio met heuvels, groene wouden en valleien en heide met hoge, granieten heuvels gevormd door de wind.

      

Ze zijn ongeveer zo groot als tweejarige kinderen en hebben een lichte groene huid. Ze dragen versleten groene of bruine kleren, met een punthoedje.    

Tenminste als ze in menselijke gedaante verschijnen, want ze kunnen vele vormen aannemen. Ze bezitten een grote levenslust en een kinderlijke aard. Ze zijn sluw en slim met een behoorlijke dosis zelfkennis.

Pixies staan enorm bekend oplichters te zijn. Ze durven pixiekinderen te verwisselen met mensenbaby’s.

Ze sluipen een boerderij in terwijl de boerin op het veld aan het werk is en lachen zich te pletter als ze haar gegil horen wanneer ze de verwisseling opmerkt. Soms brengen ze de baby’s terug als ze vinden dat ze voldoende plezier hebben beleefd.

Op de heide in de herfst hebt u de meeste kans om pixies te zien, want daar dartelen ze zelfs overdag rond. Als ze worden ontdekt, veranderen ze zichzelf meestal in een paddestoel. Ook s’nachts zijn ze actief en in het donker hebt u dan ook de meeste kans om misleid te worden. En dat vinden ze erg leuk. Ze houden ook erg veel van paarden, liefst wilde paarden waar ze mee kunnen racen. De pixies rijden er rondjes mee om zo een elfencirkel te creëren.

De inwoners van Cornwall geloven dat pixies in de oude grafheuvels wonen die over het landschap verspreid liggen

12-04-07

De reus van Roeselare

Vroeger woonde er in het brede rietveld de reus Rolarius. Deze reus bouwde een sterke burcht, met dikke wallen, brede grachten en een paar valbruggen op de oever van de Mandel. Bij het voorbijvaren eiste hij tol (doorgangsgeld) van de schippers.

Op een keer kwamen de Romeinen bij hem aankloppen om hem te melden dat zij van Doornik naar Oudenburg trokken en onderweg een weg aanlegden: de Zeeweg. Dit zinde de reus wel en de Romeinse bevelhebber werd bij de reus een graag geziene gast die verscheidene keren terugkwam, vaak in het gezelschap van zijn dochter Carlotta, waarmee de reus na verloop van tijd ook trouwt. De reus en zijn vrouw worden zeer gelukkig en de reus beschermt de inwoners van Roeselare maar al te graag. Maar, hij eist ook een werderdienst. Om de zes maand moeten de inwoners van Roeselare een kind afstaan, dat door de reus wordt opgegeten.

Na lange tijd is twee kinderen per jaar niet meer genoeg voor de reus en eist hij er elke maand één. Voor de inwoners van Roeselare wordt dit te veel en de hoofdman van de stad besluit om zijn nood te gaan klagen bij een oude, wijze man die helemaal alleen in een stulp in het bos woont. De wijze man weet hem echter geen raad te geven en gaat naar de kabouters. De kabouterkoning belooft hem te helpen.

De kabouterkoning gaat naar de reus en zegt: "jij bent de grootste, ik ben de kleinste en de kleinste nodigt de grootste uit voor een Dertiendag-feestmaal". Dertiendag is dertien dagen na het feest van de Winterzonnewende, de korste dag van het jaar. Dus, de dertiendag verlaat Rolarius zijn slot en gaat naar de kabouters. Tientallen schotels met gebraden lammetjes en reebokjes worden op de tafel gezet en tien kabouters hebben hun handen vol met de beker wijn van de reus te vullen. De reus laat hem de wijn smaken tot hij dronken achterover in slaap valt. De hoofdman van de stad word verwittigd dat hij nu met de reus kan doen wat hij wil.

De hoofdman en zijn soldaten slepen de reus naar buiten. Met paarden en zeker twintig man wordt de reus naar de Mandel gebracht, daar slaan ze met een hamer een wig in het hart van de reus en rollen hem daarna in het water.

Roeselare is zijn kinderbeul kwijt en de rust keert terug in de stad...

15:34 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (12) |  Facebook |

05-03-07

St. Patrick is de patroonheilige van Ierland

De heilige Patricius werd geboren rond 385 in Bannauem Taberniae (vermoedelijk het huidige Ravenglass/Cumberland) als zoon van de Brits-Romeinse decurion en diaken, Calpurnius.

                              

Op 16-jarige leeftijd werd hij door piraten ontvoerd en in Noord-Ierland als slaaf verkocht, waar hij als herder diende. Volgens zijn op schrift gestelde Confessiones (geloofsbekentenissen) had hij tijdens zijn barre gevangenschap visioenen, die hem ertoe aanzetten Ierland te ontvluchten en een kerkelijke loopbaan te beginnen als missionaris. Het lukte hem terug naar huis te keren en hij begon het geloof te verkondigen in Gallië en Italië, alwaar hij de monnikengemeenschap in de Tyrrheense Zee leerde kennen. In Frankrijk leefde hij als monnik, waarschijnlijk in het klooster van Lerins nabij Nice, waar hij tot priester gewijd werd. Later werd hij bisschop van Auxerre. 

Uiteindelijk voerde een nieuw visioen hem terug naar Ierland. Daar werd hij op grond van zijn kennis van de Ierse taal en mentaliteit tot opvolger van Palladius benoemd. Hij genoot de bescherming van Koning Loegaire en vele stammenkoningen. St Patrick wendde zich vooral tot de machtigste clanhoofden, waaronder de O'Neils. In de buurt van hun vesting in Armagh vestigde hij zijn bisschopszetel. Nadat hij een reis naar Rome ondernomen had (441-443) duidde St. Patrick, naar latijns voorbeeld, territoriale bisschoppen aan in Ierland. Hij was ook in belangrijke mate verantwoordelijk voor de kerstening van de Picten en Angelsaksen. Zo richtte hij o.a. tal van kerken en scholen op. Naar aanleiding van de weerstand die hij hierbij ondervond, schreef hij bij wijze van zelfverdediging zijn 'Confessiones', een spirituele autibiografie. Daarnaast was hij ook de auteur van de 'Epistolae ad Coroticum', een aanklacht in briefvorm tegen Coroticus, een prins uit Wales die de Ierse christenen wreed behandelde.

St Patrick stierf rond 461.

Rond St Patrick bestaan allerlei legendes:

Men verteld dat hij achtervolgd werd door demonen en slangen, die hij met donderende stem verbande naar een grot aan de noordkant van de berg. Zo komt het, beweert men, dat er tot op heden in Ierland geen giftige slangen te vinden zijn.

De bekenste legende over hem is wellicht die van het klaverblad ('shamrock'). St. Patrick zou aan niet gelovigen het mysterie van de heilige drievuldigheid (de drie gedaanten van God) uitgelegd hebben met behulp van witte klaver: drie klaverblaadjes aan één stengel.               

Tegenwoordig dragen de Ieren op St. Patrick's day, wat zijn geboortedag is, een klavertje op hun naamplaatje.

Het klavertje is dan ook de nationale bloem van Ierland en groen de officiële kleur van de vlag.

                          

Mettertijd is St. Patrick de patroon van Ierland geworden doch ook van het schooljongengenootschap S.P. in Tullow (reeds sinds 1808), van het missiegenootschap S.P. for Foreign Missions in Kiltegan (sinds 1932), alsook van de armen, bergbewoners, kuipers, kappers, smeden, veeboeren.....

St.patrick wordt niet alleen vereerd in Ierland, doch ook in Rouen, Lerins (Frankrijk), Noord-Amerika, Australië en Oost-Stiermarken (Oostenrijk). Er worden bedevaarten gehouden in Lough Derg (Ierland) en Hohenstadt/Zwaben (Duitsland).

Ter gelegenheid van St. Patrick's day offert men in Ierland een zwarte haan om de feestdag in mooi weer te kunnen vieren. Dit gaat gepaard met de nodige spijs en drank....

Als afbeelding in de kunst vinden wij:

-Als bisschop; beeld eind 14e eeuw, Hohenstadt/Zwaben.

-Met attribuut slang; reliëf 15e/16e eeuw, Nationaal Museum, Dublin.

-Met klavenblad; glasschildering van H. Clarke, 20e eeuw, New York.

-In Rouen is er een glasschildering van de 16e eeuw, waarop St. Patrick afgebeeld staat met vee.

-In Padua, Museum Civico is een schilderij van Tiepolo, uit de 18e eeuw, waarin de genezing van een zieke wordt afgebeeld.

                                         

21:15 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (0) | Tags: 17 maart st patrick day |  Facebook |

23-02-07

Wat is Mythology?

Het woord mythe is afgeleid van het woord Muthos, dat eerst "uiting" betekende en wat later vaak werd uitgelegd als "een gesproken of geschreven verhaal". Mythologie (muthologia) was dus "vertellen over verhalen". Nu wordt het woord mythologie gebruikt voor zowel een verzameling mythen, als voor de studie van de mythen. Een goede definitie van het woord mythe bestaat eigenlijk niet. Wetenschappers onderscheiden drie hoofdcategorieën namelijk: Legendes, "pure" mythen en volksverhalen.

Of alle Grieken geloofden in hun mythen is moeilijk te bepalen, waarschijnlijk werden in ontwikkelde kringen ze dan ook als niet "ware" verhalen beschouwd. Toen het schrift ontstond in Griekenland waren de mythen en legendes al verankerd in de mondelinge overlevering en vooral latere dichters gaven de verhalen een andere afloop.

De griekse mythologie komt in veel opzichten overeen met andere oude mythologieën. Bijvoorbeeld: Odin, uit de Noorse mythologie komt overeen met Zeus, Zeus heerst op de olympus, Odin in het Walhalla. Beiden gebruiken de bliksem als wapen en hadden venijnige vrouwen die op allerlei manieren wraak namen op hun echtgenoten voor hun avontuurtjes met sterfelijke vrouwen. En de drie Moerae (schikgoden) in de Griekse en de Nornen in de Noorse mythologie sponnen de levensdraad van sterfelijken. Ook de Noorse helden verrichten dezelfde heldendaden als hun Griekse tegenstanders.

Vanaf de 19de eeuw werd deze vergelijkende mythologie een wetenschappelijk onderzoeksgebied. Er zijn verbanden tussen de mythen van uiteenlopende culturen als India en het Brittanie van de Kelten.

In de 20ste eeuw hebben de westerse cultuur en haar massamedia haar eigen mythen voortgebracht. Denk hierbij aan de striphelden Superman en Supervrouw. Supervrouw, geboren als Diana, de dochter van Hypolyte: "mooi als Aphrodite, wijs als Athene, snel als Hermes, en sterk als Heracles."

De moderne helden beschikken net als hun oudere voorgangers over boven natuurlijke krachten. De Grieken vereerden sommige gewone mensen ook als mythologische helden, zoals Alexander de Grote. Ook in de twintigste eeuw zijn er "levende legendes" van wie het publieke imago, dat vaak niets meer met de persoon of zijn leven te maken heeft, een heel eigen leven is gaan leiden.

00:58 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (1) | Tags: goed om te weten |  Facebook |

22-02-07

Elfenbomen

In heel wat bomen huizen elfen.

 Mensen die zo dom zijn om laat op de avond onder zo'n boom door te lopen, worden bont en blauw geknepen door elfenvingertjes. Drie meidoorns die onder een scherpe hoek vlak bij elkaar groeien, hebben een bijzonder sterke werking, dus daar kun je beter helemaal niet in de buurt komen. Juist daarom worden in meidoorns vaak linten en zelfs vodden geknoopt, als gunstig stemmende gift voor de elfen.

Andere typische elfenbomen zijn de Sleedoorn, de Hazelaar, de Els, de Vlier en de Eik. In deze bomen spoken Natuurgeesten en andere vreemde wezens rond, vooral als hun takken met elkaar vergroeid zijn. De combinatie van twee meidoorns met een lier, zou uiterst gevaarlijk zijn. Zo ook die van een eik, els en meidoorn. Maar vreemd genoeg is een takje van deze drie, bijeengebonden met een rode draad, juist een goed amulet tegen kwaad en boze geesten.

In het algemeen dient men echter op te passen voor elfenbomen, want ze worden fanatiek bewaakt. Zoals met alle elfenzaken, dient men ook met deze bomen voorzichtig om te gaan.

                                                    

Hazelaar.

Een van de meest magische bomen, ook bij de druïden is de hazelaar. Een hazelaarwichelroede zou zelfs goud kunnen opsporen. De hazelaar biedt bescherming tegen gevaar en blikseminslag. Volgens de Keltische mythe vielen de hazelnootjes in het water om de magische zalm der wijsheid mee te voederen. Hazelnoten in volksgebruik zijn een bezegeling van geluk.

Meidoorn.

Doornachtige struiken zijn geliefde plaatsen van elfen, de bessen worden ook wel Pixie Pears genoemd. (kabouterachtige.)

 

 In sommige Europese landen associeert men de bloesems van doornachtige met de geur van de pest. In het volksgeloof is het zo dat de bloesems ongeluk brengen als je ze in huis haalt. De meidoorn is reeds eeuwenlang gebruikt door herboristen en geneeskundigen, daar het hartstilstand voorkomt. Druïden gebruikten het in zalfjes om de bloedsomloop te stimuleren, en de smid gebruikt het daar meidoorn de heetste temperatuur veroorzaakt. Indianen gebruiken de bessen om een wintertaart mee te maken en de lange doorns werden gebruikt als angels bij visvangst.

 

22:30 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (2) | Tags: elfen deel 4 |  Facebook |

Elfenkringen

Elfen dansen dikwijls in een kring in het gras en hun voetstappen tekenen zich dan af als paddestoelen.

                                      

Wij noemen dat heksenkring, maar het Britse woord ("Fairyring") is juister. Hoewel heksen staan ook al met meer dan één voet in de betoverende wereld, vandaar. Maar heks of elf, wees voorzichtig. De wilde elfenmuziek kan een mens naar zo'n kring lokken en, net als een elfkus of elfenspijs en-drank, kan dat tot eeuwige gevangenschap leiden.

                                   

Zodra een mens in de kring stapt moet hij meedoen aan het wilde springen. De dans lijkt misschien maar een paar minuten te duren, of een uur of twee, hoogstens een nacht, maar in werkelijkheid duurt zo'n dans volgens onze tijdrekening zeven jaar en soms langer. De ongelukkige gevangene kan worden gered door een vriend die, terwijl anderen hem bij de jaspanden houden, één voet binnen de elfenkring zet (en de andere er zorgvuldig buiten houdt) en de danser eruit trekt.

Er is een verhaal over een zekere schaapherder, Tudur van Langollen, en zijn ontmoeting met een troep elfen, die hij zag dansen bij de muziek van een klein vedelaartje? Tudur probeerde de betoverende klank te weerstaan, maar tenslotte smeet hij zijn muts in de lucht en schreeuwde: 'Vooruit dan, zet'm op oude duivel!' En hij storte zich in de dans. Op hetzelfde ogenblijk sproten twee horens uit het hoofd van de vedelaar en groeide er een staart onder zijn jas uit. De dansende elfen veranderden in geiten, honden, katten en vossen, die met Tudur in duizelingwekkende vaart in het rond dansten. Dit duurde tot op de volgende dag toen ogenschijnlijk alleen en rondspringend als een betovering en Tudur werd naar zijn huis teruggebracht.

Zo is er de legende over de jongeman Shon ap Shenkin, die op een mooie zomermorgen geboeid werd door een elfenmelodie. Hij ging onder een boom zitten luisteren. Toen de laatste tonen wegstierven stond hij op. Tot zijn  verbazing zag hij dat de boom boven hem, eerst zo welig groen, er nu verdord en dood bijstond. Toen hij thuiskwam zag het huis er vreemd uit: ouder en bedekt met klimop. In de deuropening stond een vreemde man, die Shon goedendag zei en vroeg wat hij wilde. Shon antwoordde verbaasd dat hij nog maar kort tevoren even naar buiten was gelopen uit dit huis waarin zijn ouders woonden. De oude man vroeg naar zijn naam. 'Shon ap Skenkin', zei de jongen. De oude man werd doodsbleek en zei: 'Ik heb mijn grootvader, en dat was jouw vader, dikwijls horen vertellen over jouw verdwijning.' Bij deze woorden viel Shon ap Shenkin tot stof uiteen op de drempel.

Wordt vervolgd

 

 

10:53 Gepost door Linda in legende | Permalink | Commentaren (2) | Tags: elfen deel 3 |  Facebook |