01-11-09

Werken in het atelier te Lendelede

100_0755

100_0756

100_0758

100_0759

100_0762

100_0764

100_0767

100_0769

100_0775

100_0776

100_0785

100_0786

100_0787

100_0788

100_0791

100_0796

100_0801

100_0806

100_0808

100_0814

100_0815

100_0817

100_0819

BILD3481

16:40 Gepost door Linda in Kunst | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

31-10-09

In onze locatie te Lendelede

Wij kregen op 26 en 27 oktober bezoek van 42 kinderen uit de derde kleuterklas.

De bedoeling was om de kinderen te laten werken in een echt kunstatelier en zo te zien genoten ze met volle teugen, en wij ook. Geniet maar eens mee…

1
2
3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

18:34 Gepost door Linda in Kunst | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

06-07-09

Werkgroep Kunst Kijken

Zoals je ziet zijn wij toch naarstig...

1

2

3

16:17 Gepost door Linda in Kunst | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

15-10-08

Buren bij kunstenaars

Buren bij kunstenaars

08:30 Gepost door Linda in Kunst | Permalink | Commentaren (4) | Tags: meer info 0478 21 44 83 |  Facebook |

05-10-08

Open atelier in Roeselare

Buren bij kunstenaars1

07:50 Gepost door Linda in Kunst | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

29-09-08

Maerten van Heemskerck

Maerten van Heemskerck, De heilige Lucas schildert de Madonna


Maerten van Heemskerck
Heemskerk 1498 - Haarlem 1574
De heilige Lucas schildert de Madonna, 1532
paneel, 168 x 235 cm

Lucas de evangelist gold eeuwenlang als patroonheilige van de schilders en hun gilden. Hij had immers niemand minder dan Maria en het kindje Jezus geportretteerd, zo wil een middeleeuwse legende. Vele schilders eerden hem met een (fantasie)portret. Hier staat achter Lucas een man die, volgens een eigentijdse verklaring, de 'dichterlijke inspiratie' vertegenwoordigt, de artistieke verbeeldingskracht: met zijn rechterhand leidt hij de hand van de schilder. Het linksonder opgespijkerde 'cartellino', à trompe l'oeil geschilderd, vermeldt onder meer (in hedendaags Nederlands omgezet): 'Als aandenken is dit schilderij geschonken / door Maerten van Heemskerck, die het heeft gemaakt. / hij deed dit ter ere van de heilige Lucas; / ook ons, zijn gildebroeders, had hij in gedachten.' Het werk werd dus geschonken door de schilder aan zijn gildebroeders, vermoedelijk vlak voor hij een Rome-reis ging maken, en zal bedoeld zijn geweest voor in de gildekapel in de Sint-Bavo aan de Grote Markt. Gezien het opvallend lage gezichtspunt- het schilderij dient van onderaf bekeken te worden * moet het ontworpen zijn geweest voor een hoge positie: boven het altaar of aan een peiler.

Maerten van Heemskerck werd geboren in 1498 te Heemskerk. Zijn leermeesters waren de schilders Cornelis Willemsz. in Haarlem en Jan Lucasz. in Delft. Van 1527 tot 1529 werkte hij in het atelier van Jan van Scorel en daar werd hem onder andere de kennis van de Italiaanse kunst bijgebracht. In 1532 reisde van Heemskerck naar Italië en bezocht Rome. In Rome maakte hij een groot aantal tekeningen van de antiquiteiten en de kunstwerken. Omstreeks 1538 keerde hij terug uit Italië en vestigde hij zich in Haarlem waar hij in 1540 deken van het Sint-Lucasgilde werd. Van Heemskerck schilderde veel altaren, onder andere in de Laurentiuskerk in Alkmaar, allegorieën en mythologische voorstellingen. Zijn schilderkunst is licht en helder. In navolging van Joachim Patenier plaatst hij bijbelse voorstellingen in landschappen waarin de portretten kwalitatief het beste zijn. Maerten van Heemskerck stierf op 1 oktober 1574 in Haarlem.
 2224
 

Bron: Kunst. Nederland

21:24 Gepost door Linda in Kunst | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

21-09-08

Karel Appel

                

Karel Appel werd op 15 april 1921 geboren in Amsterdam.
Zijn vader was kapper. Zijn vader wilde graag dat Karel later kapper zou worden. Karel wilde eigenlijk zijn hele leven al schilder worden. Daarom heeft hij eerst een aantal jaren in het kapsalon van zijn vader gewerkt. Toen hij 21 jaar was ging hij schilderkunst studeren aan de Rijksacademie in Amsterdam. Het was toen 1942 en oorlog.

In 1944, aan het begin van de hongerwinter ontvluchtte Karel zijn huis in Amsterdam. Hij is bang, dat hij opgepakt wordt door de Duitsers, omdat hij niet in Duitsland wil gaan werken. Tijdens de winter zwierf hij door Nederland. In de richting van zijn broer, die in Hengelo woonde. Karel schilderde weinig in deze tijd.
Na de oorlog kwam hij verzwakt weer terug in Amsterdam. Hij werd verliefd op Truusje. Maar zij ging al snel dood aan de ziekte Tuberculose. Weinig mensen zien in Karel Appel een kunstenaar.

 

In 1946 heeft Karel zijn eerste solo-expositie in Groningen. Er hangen dus alleen schilderijen van hem.
In 1947 gaat Karel ook beelden maken. Andere kunstenaars noemden zijn beelden geen beeldhouwwerken. Karel verzamelde allerlei afval. Hij sloopte zelfs de houten luiken van zijn ramen en de haak van de hijsbalk van zijn zolderkamer. Van dat hout, een bezemsteel en een stofzuigerslang maakte hij het werk “Drift op zolder”. Met rode en zwarte verf maakt hij er een hoofd en ogen van.

 

Karel Appel hield van kunst. Sommige kunstenaars uit die tijd maakten kunstwerken om te protesteren. Zij waren het niet eens met de politiek. Karel Appel deed dat niet.

        

Karel Appel is begraven op Père Lachaise. Hij heeft een mooie laatste rustplaats gevonden, vlak bij een aantal grote Franse negentiende-eeuwse schilders: Dominique Ingres, Théodore Géricault en Jean-Baptiste Corot. Ook de 'sterattractie' van de wereldberoemde begraafplaats, Jim Morrison, ligt niet ver van Karel Appel.

13:15 Gepost door Linda in Kunst | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

13-08-08

Paris-Montmartre.

Zaterdag 16 en zondag 17 augustus 2008.

Van 10 tot 18 u

75 kunstenaars creëren kunstwerken op de grote markt van Roeselare.

Het evenement wordt, opgefleurd met mobiele acts en installaties.

 

Wil je meer weten over andere activiteiten ga dan naar de blog van de

vzw De Ladder.

http://vzwdeladder.skynetblogs.be

08:00 Gepost door Linda in Kunst | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

07-04-08

vzw De Ladder en het Rodenbach Fonds

Award voor Beeldende Kunsten 2008

Uitgereikt door het Rodenbach fonds

Het Rodenbach fonds wil artistiek talent in België de kans geven zich te ontwikkelen en te groeien.

Het Rodenbach fonds wenst dit te doen door enerzijds professioneel talent te belonen met een hoofdprijs van 15.000: het Award voor professioneel talent.

Anderzijds wil het Rodenbach fonds amateur talent aanmoedigen door het podium te geven waar het zichzelf voor het voetlicht kan plaatsen. Vier laureaten krijgen een Award voor amateur talent: een prijs van 1000 en een deelname aan een groepstentoonstelling.

Meer info: http://www.rodenbach.be  klik dan op ‘ik ben ouder dan 18 jaar’

De vzw De Ladder en het Rodenbach Fonds wenst in elk geval alle talent van België veel succes en spoort iedere kunstenaar aan om deel te nemen.

10:17 Gepost door Linda in Kunst | Permalink | Commentaren (11) |  Facebook |

11-03-08

Wat toen...is nu...

Wat toen ‘Kunstenaars in eigen atelier’ was is nu ‘Buren bij kunstenaars’.

Wil je nog eens mee genieten hoe het toen was, ga dan naar http://www.putfile.com/lindebloem  klik op ‘view all  pictures ga dan naar het album van ‘Kunstenaars in eigen atelier’ klik erop al de foto’s die op dit album staan kan men één voor één bekijken. Als u op één van die foto’s klikt, krijgt men de foto in het groot maar u kan ook naar de slideshow kijken gewoon klikken op slideshow.

Wil je meedoen aan ‘Buren bij kunstenaars men kan zich inschrijven tot 27 april 2008 via chris.minten@west-vlaanderen.be

Dat gaat door op 17, 18 en 19 oktober 2008.

 

In de tijd van 'Kunstenaars in eigen atelier' was dat een idee van Geert Vanallemeersch, Bart sr Depestel en Linda Vandewynckele, maar in Rijsel waren ze al bezig in het jaar 1989 met zoeen project, we hebben veel aan hun geleerd. Alles is toen in samenwerking met de Rodenbachkring en de vzw De Ladder tot stand gekomen, in 2004 was het Linda Vandewynckele en Bart sr Depestel alleen.Gelukkig is zo een project niet verloren gegaan en heeft de Provincie West-Vlaanderen door gedaan.

05-03-08

Fabergé eieren

                 

Fabergé-eieren zijn juwelen in de vorm van paaseieren die Peter Carl Fabergé maakte in opdracht van de Russische tsaren om te dienen als paasgeschenk.

Kenmerkend voor de ongeveer vijftig gemaakte eieren is dat ze ieder uniek zijn in vormgeving en dat ze gemaakt zijn van kostbare materialen zoals goud, platina en edelstenen.

08:53 Gepost door Linda in Kunst | Permalink | Commentaren (8) |  Facebook |

18-02-08

CoBrA

                          

 

In 1948 ontmoetten een aantal kunstenaars uit verschillende landen elkaar in Parijs. Ze besloten een groep op te richten die ze CoBrA noemen, de afkorting van Copenhagen, Brussel en Amsterdam. Dit zijn de hoofdsteden van de landen waar de oprichters van Cobra vandaan kwamen. Bij te oprichting waren onder andere de Nederlandse kunstenaars Karel Appel, Constant en Cormeille betrokken.

De kunstenaars van de Cobragroep werden in hun werk voornamelijk geïnspireerd door kindertekeningen en primitieve kunst. Ze maakten kunst die afweek van de tot dan toe gebruikelijke kunst, om zich af te zetten tegen de bourgeoisie. Dit kwam de kunstenaars naast lof ook op een hoop kritiek te staan. Een veel gehoorde opmerking was bijvoorbeeld: ‘Dit kan mijn kind van vijf ook’. De beweging werd in 1951 weer ontbonden omdat de verschillende kunstenaars ieder hun eigen richting op gingen. Toch is de beweging van grote invloed geweest op de latere kunst en kunstenaars.

 

Hugo Claus en Cobra

Binnen de Cobra-beweging was er veel samenwerking tussen schilders en schrijvers. Dichters schreven gedichten in schilderijen en schilders illustreerden gedichten. Sommige kunstenaars schilderden en schreven beide. Ook Claus is in zijn beginperiode nauw betrokken geweest bij de Cobra-beweging. Hij maakte verschillende schilderijen in cobrastijl, onder andere samen met Corneille. Daarnaast maakte hij veel gedichten die door Cobra-kunstenaars werden geïllustreerd of andersom. Een andere kunstenaar uit de Cobra-beweging die zich veel poëzie heeft geschreven is Lucebert.
Uit het bovenstaande moet je echter niet opmaken dat Claus alleen cobra-achtig werk heeft gemaakt, het was één van de fases uit zijn kunstenaarsschap. Het was echter wel een belangrijke fase.

 

08:48 Gepost door Linda in Kunst | Permalink | Commentaren (10) |  Facebook |

29-08-07

Wat is surrealisme

            

Schilderijen en objecten.

 

Het surrealisme is een van de meest bekende stromingen uit de kunstgeschiedenis.

Surrealisme is meer dan het waarneembare. Onder invloed van de publicaties van de Oostenrijkse psychiater Sigmund Freud, ging men van het idee uit dat het gedrag van de mens sterker wordt beïnvloed door het onderbewuste dan door het direct waarneembare. In dromen en nachtmerries komt dat onderbewuste aan de dag. Freud  gebruikt dromen dan ook om een diagnose te stellen bij geesteszieken. Deze droombeelden wilden de surrealisten verbeelden. Het realisme van alledag zou beïnvloed worden door het onderbewuste, zoals in een droom werkelijkheid en fictie bijeen kunnen komen. Net als bij dada stellen deze kunstenaars het toevalsaspect zeer op prijs. In West -Europa zijn verwante stromingen, zoals het Symbolisme en de pittura metafysica die voorafgaan aan het surrealisme. Verder is er nog het Magisch Realisme van Nederlanders als Carel Willink en Pijke Koch, die de werkelijkheid zo scherp en hard gedetailleerd uitbeelden, dat het weer vervreemdend werken gaat. Bijna al deze stromingen combineren een fabelachtige schildertechniek met een tomeloze fantasie.

 

Algemeen herkenbare zaken worden vaak zeer realistisch uitgebeeld op een haast fotografische wijze, maar doordat er onlogische combinaties gemaakt worden, of het materiaal waarvan iets gemaakt is vervormd blijkt, ontstaat er toch een vervreemdende, soms nachtmerrie -achtige voorstelling. Ook lange slagschaduwen en het vaak oneindig lijkend perspectief, of het door elkaar heen lopen van verschillende gelaagdheden in de voorstelling draagt hiertoe bij.

 

Dichters en schrijvers en de psychiater Freud inspireren een aantal schilders in Frankrijk, Duitsland, België en Nederland tot het verbeelden van droombeelden.

 

Zowel Boijmans- van Beuningen in Rotterdam, als de Koninklijke musea In Brussel, hebben een collectie met alle grote Surrealisten.

 

http://www.boijmans.rotterdam.nl/

http://www.fine-arts-museum.be/

 

Enkele voorbeelden:

Marc Chagall

Salvador Dali

Paul Delvaux

Alberto Giacometti

Frida Kahlo

Rene Magritte

Yves Tanguy

Met dank aan het KK-team, Sjaak Jansen, redactie KK

12:29 Gepost door Linda in Kunst | Permalink | Commentaren (16) | Tags: bron www kunstkijker org |  Facebook |

03-08-07

Kunst en cultuur

 Wat is kunst en cultuur? 

Van weinig dingen wordt de vraag naar de essentie zo vaak gesteld denk ik, als van kunst;  vaak met een gemeende verontwaardiging bovenop.
Dat is toch geen kunst, meer... ik antwoord dan graag “kunst is wat de kunstenaar maakt”.     Met wat geluk volgt daarop de repliek dat zo’n antwoord de vraag alleen maar verplaatst.

Wat is dan wel een kunstenaar? De kans om te volharden:

‘kunstenaar is wie zich kunstenaar noemt’.

Eigenlijk meen ik dat, maar de vraagstellers nemen er doorgaans geen genoegen mee en ik kan ze ook niet helemaal ongelijk geven. In elk geval is de schijnbare eenvoud van de vraag zo wel doorprikt.

Een vruchtbare truc om grote begrippen als kunst te verkennen vind ik vaak de etymologie en die ligt hier nogal voor de hand. Kunst heeft met kunnen te maken. Een symfonie componeren, een boek schrijven, schilderen zoals Rubens, moet je kunnen. Maar hedendaagse kunst is of lijkt vaak alleen maar goed gevonden of zelfs dat nog niet. De kunstenaar bewijst onvoldoende wat hij kan, dus zijn werk komt niet tegemoet aan de voorwaarde om kunst te zijn.

Maar is het wel zo vanzelfsprekend dat daar en daar alleen de eis van het kunnen ligt? Kan het ook niet gaan om wat het kunstwerk zelf kan, wat het met de toeschouwer doet: ontroeren, vervoeren, verontwaardigen. Wat kunstwerken ook wel eens doen is aan het denken zetten, vaak in dialoog met iets anders: de artistieke omgeving, de politieke en culturele actualiteit, de kunstgeschiedenis, de rituelen en “regels van de kunst”.

Op dat moment gaat nog een derde kunnen een rol spelen: de kunstbeschouwer zelf moet die dialoog kunnen vatten en volgen.

 

Wat door de mens en niet door de natuur is gemaakt.

 

Wat kunst precies is en wat er wel en niet onder valt, daar denkt iedereen anders over. Hoewel kunst veel meer omvat, wordt er meestal de beeldende kunst mee bedoeld: de schilderkunst en beeldhouwkunst. Maar onder kunst valt bijvoorbeeld ook muziek, theater, literatuur, film etc.
Bij kunst hoef je niet altijd te kunnen zien wat het voorstelt. We noemen het dan: abstracte kunst. Kun je (duidelijk) zien wat het kunststuk voorstelt, dan heet het figuratieve kunst.
Wanneer een kunstvoorwerp een gebruiksfunctie heeft, noemen we dat design of functionele kunst.
Is kunst alleen ter versiering gebruikt, dan spreken we van decoratieve kunst.
Kunst is een artistieke uiting die zijn waarde niet ontleend aan de mate van de praktische bruikbaarheid ervan.
Kunst is iets bijzonders. Niet als object van verstrooiing of zintuiglijk genoegen, en al helemaal niet als feitelijke weergave van de werkelijkheid. Het ware kunstwerk confronteert en verontrust, brengt de mens tot een inzicht dat nergens anders verworven wordt. Het is een bron van waarheid die fundamenteler is dan wetenschappelijke kennis of de ervaring van alledag. Tezelfdertijd presenteren kunstenaars zich als de nieuwe zieners, bij uitstek toegerust met 'voelsprieten' om universele waarheden te aanschouwen en werken te scheppen waarin die waarheden zich kunnen openbaren. Deze visie kwam aan het einde van de achttiende eeuw tot ontwikkeling en is sindsdien een belangrijk aspect geweest van de westerse cultuur.
Kunst ontstaat in ieder geval uit de typisch menselijke drang tot creëren.
Voor het scheppen van een kunstwerk heeft de kunstenaar in de eerste plaats bezieling of inspiratie nodig. Schoonheidsgevoel, religieus gevoel, medeleven, kritiek of zin voor rechtvaardigheid kunnen hem aan het werk zetten. Pas wanneer hij gestalte weet te geven aan deze ontroering, of verontwaardiging, schept hij kunst.

De taak van de kunstenaar is scheppend; creatief.
De taak van de beschouwer is ontvangend; receptief.
De stijl van een kunstenaar of van een groep verwante kunstenaars, is de manier waarop men aan zijn bedoelingen vorm geeft. Dat wat waargenomen wordt, wordt op een eigen manier weergegeven (vertaald).
In de oude tijden was zo'n kunstenaar meestal gebonden aan tradities en vastliggende regels. Kunst had vaak een magische functie (prehistorie) of verheerlijkende functie (geloof, goden, machthebbers).
Tegenwoordig is de kunstenaar vrijer en komt eerder tot een persoonlijke stijl.
In onze tijd krijgt kunst steeds meer een activerende functie. De beschouwer wordt opgewekt tot kritisch denken, tot confrontatie.
Iets wat mooi is hoeft geen kunst te zijn! De natuur kan mooi zijn, maar is geen kunst! Andersom kan iets wat esthetisch niet mooi is nog steeds als kunst beschouwd worden. Mooi in de kunst is niet altijd synoniem voor "natuurgetrouw" ook niet voor "aangenaam", maar met "overtuigend", met "karaktervol", met "verrassend", of "zuiver van stijl". Als "mooi" treffen ons de positieve kwaliteiten van een kunstwerk. Kwaliteit wat betreft kleurcombinatie of kompositie. Als "lelijk" treffen ons de tekortkomingen van een beeld. Bijvoorbeeld de wanverhoudingen of karakterloosheid. Of ontoereikende kundigheid. We hebben dan doorgaans met schijnkunst of kitsch te doen.
Kunst is een onderdeel van de cultuur, waartoe bijvoorbeeld ook de religie, het politieke systeem, het systeem van wetgeving en het onderwijs behoren. Kunst is weliswaar een spiegel van al die elementen van de cultuur, maar mag niet verwisseld worden met cultuur.

En dan nu de vraag; wat is cultuur? Een cultuur of subcultuur is volgens mij het complex van zienswijzen, denkwijzen en gewoontes van een bepaalde groep mensen. De selecte groep kan daarbij worden bepaald door geografische grenzen, leeftijdsgrenzen, sociaal/maatschappelijke grenzen en waarschijnlijk nog vele andere aspecten.

De invloed van onze cultuur op de kunst.

Een kunstwerk wordt onder andere bepaald door de plaats en tijd waarin een kunstenaar opgroeit. Met andere woorden de kunst wordt bepaald door de cultuur. De kunstvormen hebben door de eeuwen heen de zienswijzen en denkwijzen van de mens in zijn tijd uitgedrukt. In deze vorm kan de kunst een signaalfunctie hebben met betrekking tot misstanden in de wereld. De vraag is echter; of de schilder en tekenkunst in het verleden de kijk op de wereld hebben veranderd en of ze daar nu in de komende eeuw nog steeds toe in staat zijn? Met andere woorden volgt de kunst niet alleen de veranderingen in de cultuur, maar zet ze zelf ook aan tot veranderingen in ziens en denkwijzen.

 

Kunst heeft voor de aanschouwer iets van zichzelf in zich……

18:00 Gepost door Linda in Kunst | Permalink | Commentaren (17) |  Facebook |