06-03-07

Shamrock

De Ierse Shamrock is een 'Klavertje-drie', ofwel: Trifolium repens minus, een kleinere vorm van witte klaver (Trifolium repen

                       

Verwante planten werden soms ook 'shamrock' genoemd, maar kleine klaver wordt nu algemeen beschouwd als de enige echte.

Het klavertje-drie zelf is al eeuwenlang bekend als een beschermer. De reputatie zou in India zijn ontstaan. Uit de beschaving die vijfduizend jaar geleden in de Indusvallei bloeide, is een gesneden figuur overgebleven. Het is een man bedekt met 'shamrock'-emblemen. Uit de oude kunst van Arabïe is hetzelfde motief bekend en sommigen nemen aan dat het huidige woord shamrock is afgeleid van het Arabische Shamrakh, een embleem van een drievoudige maangodin uit pre-islamitische tijden.

                                      

Veel later dook het klavertje-drie op als een voorchristelijke amulet van de oude Kelten met Wales als centrum; niet Ierland. De magische rol was volkomen heidens en de betekenis hield verband met de drie hartvormige blaadjes van de klaver, die de drievoudige moeders ofwel 'moeders van de harten' van de Keltische folklore voorstelden. Pas later werd het door de christelijke kerk overgenomen, die (zoals vaak werd gedaan met sterk heidens geloof) besloot het over te nemen in plaats van het tegen te werken.

Volgens de christelijke overlevering was het Sint-Patrick, de beschermheilige van Ierland die het klavertje-drie onsterfelijk maakte als symbool. Toen hij in Ierland aankwam om er de bewoners te kerstenen, zou hij op aanzienlijke tegenstand van de bevolking zijn gestoten, die nog zeer verknocht was aan hun oude zonnegod. Toen hij zijn boodschap aan koning Leoghaire meedeelde, deed hij dat met behulp van een klavertje-drie, dat hij had geplukt en waarvan hij zei dat de drie blaadjes de heilige drie-eenheid voorstelden. 

Elk jaar op Sint-Patricksdag (17 maart) wordt de heilige geëerd en spelden mensen klavertje-drie op hun kleding. Ze worden vooral gedragen tijdens het populaire ritueel van 'drowning the shamrock' (het klavertje-drie 'water geven').

                                       

Deze oude gewoonte lijkt een excuus te zijn om elke kroeg binnen beloopbare afstand te bezoeken en het klavertje-drie herhaaldelijk op vloeibare wijze te bedanken voor de bescherming gedurende het afgelopen jaar. Puriteinse gelederen waren hierdoor geschokt en klaagden: 'Als ze hun shamrock watergeven, dan gaan ze vaak hun boekje te buiten, iets wat geen juist gedrag is op een dag des heeren.' Het klavertje-drie werd zo sterk geassocieerd met Ierland, dat het land in de 18e eeuw soms voor de grap Shamrockshire werd genoemd. De Ierse shamrock wordt tegenwoordig als hanger, broche of speld gedragen, de oorspronkelijke plant gegoten in glas of doorzichtig plastic, of als gouden of zilveren sieraad. Veel Ierse emigranten namen een shamrock mee toen ze hun land verlieten, om een beschermend aandenken van hun thuis bij zich te hebben, waarheen ze ook gingen. Met als resultaat dat de shamrock niet alleen populair is bij de Ieren in Eire maar vooral ook bij de Ieren in de Verenigde Staten

                                                                                 

Veel Ieren die op het punt staan een riskante bezigheid uit te voeren, zoeken traditioneel beschermende hulp bij de gelukbrengende 'shamrock' (klavertje-drie). Daarom is deze speciale amulet zo vaak te zien op gelegenheden als bruiloften en ook tijdens oorlogen. Ierse geliefden plachten shamrocks uit te wisselen ten tijde van hun verloving en Ierse soldaten droegen ze mee als ze ten strijde trokken. En ze zijn nog steeds erorm in trek als geluksbrengers.

23:36 Gepost door Linda in Symbolen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.